Літературний паспорт твору" Сто тисяч "
Автор: Іван Карпенко_Карий
Назва: "Сто тисяч"
Рік: 1889
Жанр: трагікомедія
Рід: драма
Тема: розповідь про життя селянства після реформи; особливості суспільного життя в 80-90х роках позаминулого століття.
Ідея: жадоба збагачення та хижацтво нівечать людську душу.
Сюжетні лінії: Лінія Герасима Калитки, лінія сина головного героя та його кохання з бідною Мотрею, лінія Бонавентури.
Проблеми: жадності, жадоби збагачення, людської жорстокості, нерівного кохання.
Казка.
Заворожлива, чарівна.
Промовляє, захоплює, манить.
Вона пробуджує найпотаємніші мрії.
Фантазія.
Трагікомедія Феофана Прокоповича «Володимир» як зразок шкільної драми
Шкільна драма була поширеною на Україні в барокову добу XVII—XVIII століття. Писали ці твори викладачі риторики Києво-Могилянської академії. У шкільній драмі розігрувались сюжети, як правило, релігійного характеру. Так, драма Феофана Прокоповича присвячена засновнику християнства на Русі Володимиру Великому. Шкільна драма мала мати кілька типів, залежно від тематики: великодні, різдвяні, драми про святих православної церкви та історичні драми. До останнього типу драми належить п'єса «Володимир».
За жанровою формою у творі наявні елементи трагедії й комедії. Трагедійним є образ головного героя, котрий через внутрішні протиріччя, вагання вирішує хрестити Київ. Комедійним є сатиричне зображення жерців Жеривола, Куроїда та Піяра.
Як і в кожній шкільній драмі в творі був хор, ми бачимо це в епізоді драми. Панегірик співають Андрій-апостол з янголами. Розповідається про подальшу долю Києва:
«Був у тьмі ти раніше, хоча перед миром
Світлим ділом преславний, але ще кумирам
Темним ти покорявся, був чорний в безвір'ї.
Отож світлом себе ти осяй невечірнім!»
За структурою драма «Володимир» складається з прологу, основної частини та епілогу. Наприклад, у пролозі розповідається про занепокоєння жерців Жеривола, Куроїда та Піяра з приводу того, що Володимир збирається хрестити Київську Русь. Основна частина твору присвячена головному герою. Володимир вислуховує грецького філософа, синів Бориса й Гліба, перш ніж прийняти остаточне рішення.
Слід ще зазначити, що шкільна драма доби бароко мала важливе значення для подальшого розвитку української драматургії (XIX століття), її вплив був величезний і в Росії.
<span><span>метафори:день полив'яний; дідок кропив'яний;блискавки визбирує в траві;ген корів розсипана квасолька; доганяє хмари у полях.</span></span>
<span><span>епітети:дідок старесенький;мокрі ниви, і порожній шлях.</span></span>
<span><span>порівняння:люди як нові;струшується сад, як парасолька.</span></span>
Поштовхом до створення образу Мойсея була скульптура Мікеланджело — образ біблійного Мойсея, яку побачив І.Франко, перебуваючи в 1904 р. в Італії.
Була видана в 1905 році