<span>Мати бідкалася, що побило всю городину, а хлопець після цієї пригоди надовго захворів. Довелося йти до знахарки. </span> <span>Знахарка, викачуючи хворобу яйцем, здивувалася, потім стала па коліна перед хлопцем і сказала: "Краса безборонна і беззахисна у світі, а тобі її утверджувати... Іди..." </span> <span>Поки дійшли додому, дитина була вже здорова. Серед сільських дітей він виявився найвправнішим, тому заздрісники м’ячик у нього відняли, а його прогнали. Мати, заклопотана роботою й нестатками, теж на нього накричала. От і блукав він самотою. </span>
<span>Уже став чередником. Дивний із нього пастух — не кричить, не галасує, худоба вся ціла, напасена. Тільки ні до кого, окрім як до берези, прихилитися. </span>
<span>Милувався красою лісових квітів, думав, як її зберегти. І вирішив поселити все це у своє серце. Тільки так сказав, розсунувся бузиновий кущ — і з нього вийшов дід Капуш, заввишки з лікоть, а борода в сім ліктів. Сказав, що чередник призначений йому в учні, що їх чекають великі справи. Чередник відповів, що не може кинути матір, що він любить її, навіть коли та його сварить. Капуш перестав насміхатися над хлопцем і сказав, що йому якраз і потрібні такі правдиві та вірні помічники. </span>
<span>Одного разу Капуш покликав чередника свистом, повів його на гірський шпиль, показав на зоряне небо і сказав, що все на землі залежить від небес, від життя сонця. І хай не боїться: мороку немає, є тільки недоступне, незвідане. </span>
<span>Відтоді чередник став ще задуманіший. Але жодної злої думки не було в його голові. Йому хотілося більше дізнатися про світ. </span>
<span>Несподівано з’явився Капуш і став розказувати про зелену книгу землі. Усі залежать від зерна: людина, звір, пташка. Краси людини без землі і краси землі без людини немає. Найвища радість людини — орати й сіяти. Сила кожного таїться в силі його душі. У лісі живуть Лісовики й Лісовки, Полісун — пастух вовків, у воді — Водяник. Земляні духи стережуть скарби землі. Літо — молода дівчина, а Зима — стара баба. Земля — найпривітніша людська домівка, і кращої не знайти. Чередник запитав, чому він усього цього не бачить, а Капуш відповів, що то через байдужість і недбальство. Треба вчитися спостерігати, все підмічати. </span>
<span>Забуяла нова весна, і Капуш розповів юнакові, яке зілля допомагає людині й худобі, а яке — шкодить. Учив, що світ тримається на любові й терпінні. А ще — думанні. </span>
<span>Мати сказала, що тепер хлопець має братися за плуга. Коли той рано виїхав у поле, все село сміялося — безголовий. Травень був без дощів: хто пізно посіяв, у того не вродило. А в нього вродило. </span>
<span>Наступного року із сіянням не спішив: знав за прикметами, що ще будуть морози. Знову в нього вродило, і всі в селі вирішили, що він знається з нечистою силою. Юнакові було кривдно за тупу й сліпу заздрість людей. </span>
<span>Влітку гроза знищила весь урожай, і юнак був дуже злий. Знову з’явився Капуш і сказав, що він — людина, повинен боротися, пізнавати, шукати правди у трьох коренях — у землі, у небі й у самому собі, в своїй душі. Хоче осідлати хмару, бути Планетником — хай спробує! Після зливи почалася спека, все горіло. Юнак вирішив викликати дощові хмари. І в нього це вийшло! </span>
<span>Планетник весь час працював — відводив зайву воду, садив дерева, сіяв, орав. Усе село по ньому звірялося. Умів усе — ковалював, шив, лікував худобу, дітям робив іграшки. І ніколи не ходив до корчми. </span>
<span>Над усе любив землю й хліборобство. І земля йому щиро відповідала тим же. Юнак усе думав, як йому осідлати хмару. Підкидав капелюха, прив’язував до чотирьох кінців хустинки камінець і спостерігав, як вони літають. </span>
<span>Вирішив пошити з полотна великий мішок, наповнити його вітром і політати. Але повітря не трималося, тому Планетник вирішив просмолити мішок. Ніхто й не здогадувався, що він готується до польоту. </span>
Настав березень. Подули сильні вітри, все висохло. Люди благали Планетника накликати дощу. І він прикликав.<span> Після того знову взялася спека. Надумав Планетник летіти, та люди його випередили. Прийшли й в усіх нещастях звинуватили. Ледь не вбили. </span>
<span>Пан наказав заарештувати Планетника. А на всіх людських обличчях одне — ненависть і нетерпець. Стара мати побивається з горя. Коли сторожа поснула, перед матір’ю розцвів нарцис і сказав, щоб вона відчинила двері холодної і випустила сина. Планетник взяв нарцис, мати його благословила, і він простився з нею — пішов ставати над громом. Серед ночі на горі спалахнуло вогнище. З вогню піднімалася куля. Задзвонили дзвони. Вдень Планетника шукали, але не знайшли. Чи в небо злетів, чи в землю запався — ніхто не знає. </span>
<span>Таку легенду розповіла Олена Булига. Коли мені тоскно, я згадую Планетника й чую, як у небі дзвонять дзвони</span>
Основная мыслю этого произведения в том, что если отобрать у человека семью это может закончиться плохо. этот граф бесчестно отобрал у отца дочку и внушил ей что отец умер. И поэтому все кто приезжал раньше менялись видя милую девочку а теперь её там нет. И автор рассказывает историю как же так произошло. Возможно в конце графу пришлось не сладко, но так ему и надо!
Тема природы в творчестве Н. Заболоцкого занимает важное место. Часто, обращаясь к этой, традиционной для русской классической поэзии, теме, автор решает моральные, философские вопросы.
Обратимся к его стихотворению «Журавли». Оно сюжетно. Это печальная, но красивая история о гибели вожака журавлиной стаи. Красоту сюжету придают поэтические тропы, благодаря которым образы становятся зримыми, мы близко переживаем происходящее.
В первых строфах описывается полёт журавлей к «берегам отеческой земли»:
Длинным треугольником летели,
Утопая в небе, журавли.
Эта метафора говорит о глубине небесного простора, о свободе полёта. Птицы тоже прекрасны, это подчёркивается эпитетом «серебряные крылья». Сначала мы представляем картину в светлых красках: голубых, белых, серебристых. Но врывается чёрный цвет, он предвещает беду: «Чёрное зияющее дуло // Из кустов навстречу поднялось». Кто-то убил прекрасную, гордую птицу:
Луч огня ударил в сердце птичье,
Быстрый пламень вспыхнул и погас,
И частица дивного величья
С высоты обрушилась на нас.
Сколько силы, торжественности в этих словах! Автор, называя журавля «частицей дивного величья», хочет подчеркнуть красоту, гордость и недоступность природы.
Далее следуют гиперболические образы. Крылья птицы похожи на «два огромных горя». Так горюет природа о потере своего «сына». Следом автор отождествляет журавлей с человеком: «И, рыданью горестному вторя, // Журавли рванулись в вышину». То есть горе животных ничуть не меньше, чем горе человеческое.
Природа старается защитить, уберечь своих детей от смерти, поэтому наделяет их силой, которой не имеет человек: она даёт им возможность укрыться там, «где движутся светила», т.е. подняться ввысь. Журавли, а значит, и сама природа сохраняют, что бы ни делал человек, «гордый дух», «высокое стремленье», «волю».
Жизнь продолжается – таков смысл следующей строфы. В последнем четверостишии автор снова возвращается к главному герою стихотворения – журавлю:
А вожак в рубашке из металла
Погружался медленно на дно,
И заря над ним образовала
Золотого зарева пятно.
Ничто не вернёт ушедшую жизнь, она самоценна. Природа может лишь восполнить её новыми жизнями. Возникающий образ зари – нерукотворный памятник, плач по погибшему живому существу.
Это стихотворение философское. Здесь гибель вожака перелетающей стаи – символ неизбежности смерти и закономерности восполнения жизни. Эти символические образы у Заболоцкого точны, зримы. В стихотворении раскрывается мысль о вечной деятельности природы, о преемственности поколений.
Стихотворение «Лебедь в зоопарке» также посвящено природе. Уже в самом названии раскрывается его тема, сюжет. Стихотворение построено на антитезе и имеет кольцевую композицию. В первой части автор любуется красотой белого лебедя. Своё восхищение он передаёт с помощью различных тропов. Здесь есть и олицетворение: «Красавица дева, дикарка», и эпитеты: «белоснежное диво», «головка её шелковиста», «белым изгибом спины» и т.д. Автор использует сравнения и метафоры: «мантия снега белей», «дивные два аметиста мерцают в глазницах у ней», «вся она, как изваянье». Все эти изобразительно-выразительные средства, обилие светлых красок создают образ неземной, воздушной, даже божественной красоты. И это чудо находится в центре города, среди шума, суеты.
Вторая часть стихотворения рисует нам картину, контрастную первой. В следующих трёх строфах мелькают образы городского пейзажа:
Скрежещут над парком трамваи,
Скрипит под машинами мост,
Истошно кричат попугаи,
Поджав перламутровый хвост.
Только эта строфа насыщена, переполнена грубыми, тяжёлыми звуками. О других обитателях зоопарка лишь упоминается: «звери сидят в отделенье», «смотрят фигуры оленьи». Эти образы контрастны с образом лебедя, который кажется неземным, сказочным существом. Далее автор рисует масштабную, обобщённую картину города, «мировой столицы», центром которой является парк. Этот образ вырастает до космических масштабов.