<span>Я будь-коли замислювалася про сенс життя. Щоб знайти відповіді це питання, я звернулася до твору В.Г.Короленко "Сліпий музикант". До кожного людини у певний час встає питання про його подальшу долю, ставлення до людей і до світу. Світ навколо величезний, у ньому різних доріг, і майбутнє людини, його щастя залежить від правильного вибору свого життєвого шляху. Але що робити тому, кому невідомий це величезна світ, - сліпій? Герою Короленка - слепорождённому Петру - доводиться пройти чимало перешкод шляху на щастя. З дитинства він теж знав один світ, спокійний і надійний. Він знав тепло сім'ї та добре дружнє участь Евеліни. Неможливість побачити світ, красу оточуючої природи засмучувала його, але уявляв той інший світ завдяки чуйному сприйняттю його звуків. Однак до першої зустріччю із реальним світом, першим потрясінням Петруси стає зустріч із сім'єю Ставрученков . Він довідається існування іншого світу, світу поза садиби. Спочатку до цих розмов, суперечкам сліпий прислухався "висловлювати захопленого здивування, але він було не помітити, що ця жива хвиля котиться повз нього, що їй перед ним немає діла". Він почувається чужим. Ця зустріч різко загострила його страждання, заселила у душі сумніви. Дуже сильно змінюється ставлення Петруси до життя після чергової зустрічі зі сліпими звонарями під час відвідання монастиря. Одне з них - Роман - був добрим, але осліп, коли і було сім років від народження, другий - Егорий - був злим, ненавидів дітей, він ненавидів той інший світ, долю, яка настільки жорстока його обділила. Петро відчував свою схожість з Егорием , нині він вважав, що це слепорождённые злі, він заздрив сліпим жебракам, які у турботі про годівлю і теплі забувають про своєму горі. Але зустріч із справжнім сліпим жебракам потрясає її. І твёрдый , як сталь, дядько Максим пропонує Петру кинути всі переваги заможного життя і по-справжньому випробувати всі труднощі, доля нещасних. "Ти вмієш лише блюзнити зі своєю сытою заздрість чужому голоду!" - кидає Максим своєму племіннику. І Петро зрештою приєднується до бродячим сліпим музикантам. Після бродяжництва зі сліпими і паломництва до чудотворною іконі озлоблення проходить: Петро справді вилікувався, але не фізичного недуги, як від недуги душевного. На зміну злобі приходить почуття співчуття до людей, бажання нічого вдіяти. Сліпий знаходить сили у музиці. Через музику може впливати на людей, розповідати їм найголовніше, те про життя, що це важко зрозумів вона сама. Так само значної ролі у житті Петра зіграла його подруга Евеліна. Вона стала світлим плямою, усе ж надією, які допомогли Петру подолати своє горі Ай-Петрі і знайти щастя. З дитинства вони були, суспільство так і дбайливе увагу дівчинки допомагало і підтримувало сліпого. Їх дружба багато дала і Эвелине ; як і Петро, її практично вони мали ставлення до життя поза садиби. Зустріч пройшла з братами Ставрученко був і неї зустріччю з незнайомим та очі великою світом, який був готовий узяти її. Молодих людей намагаються захопити мріями та сподіваннями, мрії опьяняют її, але в життя немає Петру. Вона розуміє страждання й сумніву Петра і робить "тихий подвиг любові": вона перша говорить про своєму почутті Петру. Заради нього одразу й назавжди закриває собі шлях, так заманливо змальований студентами. І письменник зміг нас переконати, що це був не жертва, а прояв щирої та дуже самовідданого кохання. Вважаю, що Петруся знайшов своє щастя, він подолав перешкоди, труднощі, які з його шляху. Він подолав ту злість, той егоїзм, з яким, як він вважав, живуть все слепорождённые . Сліпий музикант виконав нелегкий шлях на щастя. Але і є життя, і є щастя. Потрібно жити, попри що, долаючи труднощі, йти до запланованої мети. Адже життя у постійному прагненні, досягненні і новому прагненні. Потрібно перемагати темні боку свого життя, тому "доводиться налягати на вёсла " і до світла, сонцю, щастю! </span>
Іван Нечуй-Левицький — один із найвизначніших українських письменників, автор таких відомих творів з народного життя, як "Микола Джеря" і "Кайдашева сім'я". Ці твори стали неначе чистими перлинами на ґрунті української літератури, виділяються своїм високим художнім рівнем, письменницькою майстерністю.
Уже з перших сторінок повісті "Кайдашева сім'я" читач потрапляє в село Семигори, що знаходиться в яру, який "в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами". В уяві постають під солом'яними стріхами хати, подвір'я, що огороджені невисокими тинами, з димарів ледь помітною змійкою вгору піднімається дим. Нарешті зустріч з героями. Неначе живі стають вони перед очима. Ось Маруся Кайдашиха — гарна господиня, що рано встала і почала готувати сніданок. Кріпаччина висушила її душу, знищила в ній все добре, ніжне, ласкаве, Тепер жадоба до власності керує всіма її вчинками. Вона довгий час працювала в панів, навчилася зневажливо ставитись до бідніших за себе. Саме через це в сім'ї найчастіше виникали сварки.
Чим більше заглиблюєшся в текст, тим важче стає на душі. Але чому ж? Та тому, що рідні люди перетворюються на ворогів. Невже так можна ненавидіти найрідніших? І через що? Хіба тут винна лише власність? А де поділися людська совість, повага, милосердя, душевна щедрість? Якими ж принципами керуються герої твору? Постійні сварки за "моє" і "твоє", життя за принципом: "моя хата скраю", думки тільки про себе, а про інших байдуже. Відстоюючи ці принципи, вони готові очі повибивати одне одному. І не тільки у переносному значенні, адже Мотря у сварці за мотовило дійсно вибила свекрусі око. А пригадаємо епізод, коли та ж Мотря полізла на горище, щоб забрати свою курку, і заодно покрала яйця в Мелашки. Лаврін забрав драбину, і "Мотря теліпалася на стіні, наче павук на павутинні". Читаючи повість, ми сміємось. Але сміх цей гіркий. Письменник з такою художньою майстерністю змалював дрібновласницький побут українського села, щоб ми від душі посміялись і разом з тим здригнулися від жаху. Ми ж знаємо, що українці — народ добрий, щедрий, привітний, гостинний. Але стає зрозумілим, що постійні злидні, нестача зробили їх дріб'язковими, виховували жорстокість, злість, бездушність, заздрість.
Повість учить нас, що людина, незважаючи на соціальні умови, повинна бути великодушною, повинна розуміти оточуючих, щоб ніякі причини, перешкоди, труднощі не змогли б зробити з неї егоїста та власника. Тож будемо цінувати родинні стосунки, підтримувати одне одного, бо дружба та злагода між членами родини — це запорука спокійного, довгого, щасливого життя.
План до твору Климко..1. Сирота Климко
2. Згорiвша станцiя
3. Притулок у шахтiйнiй ваговiй
4. Жорстокi iталiйцi
5. Климко i Зульфат
6. Гарна рожева сукня
7. Немовля Оля
8. Торбинка сухарiв вiд дiдуся
9. Допомога дiвчинцi
10. Добра тiтка Марина
11. Знайомий залiзничник
12. Повернення Климка додому
13. Iталiэць та пострiл
14. Смерть Климка
15. Пробитий мiшок
На новий рік прибавилось дня на заячий скік.
Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур!
Мороз не велик, та стоять не велить.
Буває март за всіх варт.
Як прийде марець, то замерзне старець.
Вночі тріщить, а вдень плющить.
Як буде полоз вогкий, то буде й кінь мокрий.
Блискавка блисне — й камінь трісне.
До першого грому земля не розмерзається.
Грім гримить — хліб буде родить.
4.1. Толя — син хазяїна будинку. 4.2. Опис зовнішності Толі. «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Ходив завжди чистенький, чепурненький, на двір він виходив боязко, ніколи не розбишакував», «…штанці на ньому бархатові, оченята не то чудні, не то винуваті, не то злякані», «випещені ніжки». 4.3. Риси характеру і поведінка героя:
а) тендітний; («…чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»)
б) богобоязливий; («…тихенько хреститься й блідніє…»)
в) самоповажний; («…він терпіть не міг, як йому цей Федько говорив: «Толька». Наче він йому товариш», «…кричати на вулиці не личить благородним дітям…»)
г) брехливий; («Неправда! Неправда! — ще жалібніше і з страхом забився Толя. — Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх…Я не винен»)
д) байдужий до горя інших; («Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»).
е) підступний; («…чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»)
4.4. «Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка». (Народна мудрість про героя). «
Образ Толика — панської дитини, яку оберігали від будь-яких труднощів, протиставлений образу Федька. Це протиставлення виявляється і в портретних характеристиках, а особливо через поведінку в критичній ситуації. Толя сам напросився на крижини, бо його мучила заздрість до Федька, але зізнатися в цьому своїм батькам він побоявся. Толя сприймає благородний вчинок Федька як належне, його не мучить сумління, що він обманув, звалив свою провину на товариша. Коли Федько помер, Толик навіть не прийшов попрощатися з ним, лише байдуже спостерігав з вікна за похоронною процесією. Засобом характеристики цього героя є й фінальний епізод: Толя приходить до матері Федька забрати чижика, хоча Федько виграв суперечку і цей чижик уже йому не належав. За допомогою виразних деталей автор дає зрозуміти нам, яка людина виросте з цього Толика.