Займенник частина мови, яка вказує на предмети, ïх ознаки i
кiлькiсть, але не називає ïх.
Вiдмiнювання займенникiв Займенники наш, ваш, всякий, iнший, сам, самий,
такий, який, котрий вiдмiнюються, як прикметники твердоï групи,
ïхнiй як прикметники м'якоï групи: наш, нашого, нашому, нашим;
наша, нашоï, нашiй, нашою; нашi, наших, нашим, нашими; ïхнiй,
ïхнього, ïхньому i т. д.
Займенники скiльки i стiльки вiдмiнюються, як числiвник два: скiльки,
скiлькох, скiльком, скiлькома; стiльки, стiлькох, стiльком, стiлькома.
Вказiвний займенник жiн. роду у Р. в. одн. має двi форми: поряд зi
звичайною нестягеною формою тiєï, може мати рiдше вживану
стягнену форму тоï, те саме i в О. в. одн. тiєю-тою.
Означальний займенник весь в дон. вiдмiнюється як цей, але з
вiдмiнним мяким закiнченням в О. в. та в паралельнiй формi М. в. чол. i
сер. роду. Означальний займенник сам в Н. i З. в. мн. має
паралельнi форми: сами, самi. Питально-вiдноснi займенники хто, що мають
рiзнi основи у вiдмiнкових формах, i не мають форм множини. Явище
прономiналiзацiï: У контекстi деякi iменники, прикметники,
числiвники можуть втрачати своє реальне лексичне значення i
небувати узагальнено-вказiвного значення, тобто своєю
функцiєю наближатися до айменника. Явище переходу рiзних частин
мови у займенник наз. прономiналiзацiєю. Повнiстю переходять у
займенники деякi повнозначнi частини мови: 1)Числiвники один *у значеннi
неозначеного займенника якийсь Вас питав один чоловiк *у значеннi
означального займенника сам Далека нам путь, але ми не однi другий у
значеннi означального займенника iнший Я перейшов у друге село 2)
Прикметники цiлий у знач. означального займ. весь Цiлий рiк ми гризлися
з нимиданий у знач. Вказiвного займенника цей У данiй статтi знайдено
помилку3) Iменники брат у сполученнi з займенником наш, ваш у значеннi
особового займенника одн. i мн. Ми ïï знаємо,
наслухались вiд вашого брата. — в сполученнi на брата, на голову,
<span>на душу = значенню на кожного, з кожного по сотнi на брата.</span>
Ці слова І. Багряного в його романі «Сад Гетсиманський» передають
дух жорстокої епохи в житті українського народу, епохи репресій та
поневірянь, підозри та зради. Багряний узявся за розгляд такої непростої
теми тому, що він сам був свідком цих подій: він був заарештований,
довго знаходився у в’язниці, але йому все ж пощастило залишитися після
всього цього живим. Отже, роман «Сад Гетсиманський» містить автобіографічні факти.
Назву «Сад Гетсиманський» було взято Іваном Багряним з Біблії. Сад
Гетсиманський — місце, де Юда зрадив Христа. Зраджено було і головного
героя твору Андрія Чумака. Він втік з табору, де знаходився за свої
погляди, і повернувся додому на похорон батька. Але вдома він не встиг
пробути і доби: до його хати приходять працівники НКВС і забирають
Андрія з собою. По дорозі до в’язниці він помічає зміни рідного міста,
де довго не був: кругом червоний колір, фарби облупилися. Колись цей
колір був кольором революції, а тепер став кольором насильства і страху.
Також він помічає зміни в обличчях людей. Люди «засмоктані, виснажені,
обдерті. Зосереджені в собі, позначені тавром суворої професії».
В’язниця знаходилась в Харкові на вулиці Раднаркомівській. Це велике
місто теж змінилося, тепер Харків був «понурий, припорошений сажою і
посипаний сміттям». Негативні враження Андрія доповнює зустріч з
працівником НКВС товаришкою Нечаєвою. Нахабство, брутальні вислови з її
вуст — все це не схоже на поведінку жінки, яка в уяві Андрія повинна
бути лагідною та ніжною. Будинок управління НКВС називали
«фабрика-кухня». Андрій чує, як працює конвеєр
«фабрики-кухні».
Звідусіль чути стогін людей та страшні відгуки мордування. Органи
безпеки знищують «ворогів народу». Ці «вороги народу» — найосвіченіші
люди: інженери, професори, студенти, письменники
Єдина іх вина в тому, що вони мають здатність мислити, а не сліпо вірити в ідеали.
Андрій на собі відчуває ті нелюдські умови, в яких треба жити: тіснота,
духота, відсутність їжі. Для тоталітарного режиму людина — це «дірка
від бублика». В СРСР людей вистачить». Всі ці жорстокі тортури повинні
вбити в людях всі прагнення, перетворити їх в оті «дірки». Ця система
намагається зламати у людей бажання кращого життя, хоче зробити з них
слухняні машини. Але чи можуть сотні тисяч людей бути ворогами народу? В
одному з діалогів зі слідчим Андрій каже, що один чоловік може бути
ворогом народу, десять може, тисяча, але мільйони людей — це не вороги
народу, це сам народ. Отже всі люди, які будували цю країну,
сподіваючись на краще, зараз за ґратами в’язниць. Тому не випадково
кульмінацією твору є поява в камері дідуся. — Карла Маркса. Кругом була
атмосфера недовіри і зради. Немало з колишніх відомих революціонерів, а
також самих працівників служби безпеки також могли опинитися серед
«ворогів народу». Можна було «завербувати» будь-якого працівника цієї
установи: треба було» лише звинуватити його перед начальством в тій
самій «контрреволюційній діяльності». Всі наглядачі поводилися з
в’язнями дуже суворо, але був з них один не прізвище Мельник. Всі в’язні
його дуже поважали за його добрість, казали, що він єдина людина в цій
установі. Коли потім Андрій дізнався, що Мельник власноручно
розстрілював людей, його це дуже вразило. Таку саме дволикість мав і
тодішній режим. Широкі маси людей бачили в ньому своє щастя, своє
спасіння, але мало хто знав про те, що діялося за стінами в’язниць
кожного міста цієї країни, бо звідти вже ніхто не повертався. Уряд лив
невинну кров народу, який його так підтримував. Мельник уособлює в собі
весь державний лад.
Іван Багряний детально досліджує всі дрібниці
в’язничного життя. На п’ятистах сторінках роману він до дрібниць
зображує побут в’язнів, засоби ведіння слідства, характеризує майже
кожного героя цього твору, розповідає про звинувачення, які висувались
в’язням.
Широкий так и будет на украинском