Поема "Порожні люди" - яскравий приклад
того, як відбилися тут найхарактерніші риси епохи Еліота і розкривається
провідна тема його творчості.<span>
Важливу роль відіграють епіграфи. Перший,
"Містер Курц померла", Еліот взяв з повісті Дж. Конрада "Серце
пітьми" і пов'язаний він з темою втраченої віри. Саме такою поганою
англійською мовою служанка повідомляє про смерть білого містера Курца, якого
одне плем'я у Конго вважало за бога. Якщо він помер, виходить, богом він не
був. Так виникає тема зневіри, тема оманливих вірувань. Другий епіграф,
"Подайте Старому Гаю", пов'язаний зі старовинною англійською
традицією: кожного року 5 листопада спалювати опудало Гая Фокса, одного зі
змовників, що намагалися підірвати англійський парламент. Напередодні 5 листопада
діти ходять з опудалом і прохають подати пенні. Потім опудало спалюють. Цей
епіграф натякає на схожість героїв поеми, "порожніх людей", з
опудалом Гая Фокса, а також тугу за життєдайним вогнем для "порожніх
людей", від якого вони мають очистити ся або згоріти, якщо більше ні на що
не здатні. Хто ж вони, ці "порожні люди"? Так поет називає своїх
сучасників, які зневірилися, в душах яких лише порожнеча і труха і немає ні
почуттів, ні суті. "Порожні люди" ходять у "царині смерті".
У поемі складна система образу Смерті. Люди зневірилися, тому не вірять і в
безсмертя. Невіра в безсмертя, за Еліотом, і є смерть. Тому "порожні
люди" вже мертві, хоча живуть на землі.</span>
Ми
люди порожні,<span>
Спустошені люди,
Соломою випхані,
Купчимось,
І мозки солом'яні хилим.
Як шелести, шепоти наші
Тихенько й подібно
Тріщать шарудінням безсилим,
Як вітер в сухій ковилі...
Ще один складний образ проходить майже через усю
поему - образ Очей. Цей образ Еліот взяв у Данте. Неможливо, не зустрівши і не
витримавши погляду Беатріче, потрапити в рай. Цих очей бояться "порожні
люди" і прагнуть їх побачити. Але "порожні люди" сліпі, і
повернути їм зір можуть тільки очі любові, очі Беатріче.
Третій образ, що зачаровує читача, - образ Тіні,
який символізує втрату волі і нерішучість. Тінь падає на все, до чого
торкаються "порожні люди". Навіть коли роблять спробу пригадати
молитву, на неї падає Тінь, перетворює молитву на нісенітницю.
<span>Всі ці образи ("порожні люди",
"царина смерті", "сліпі очі" з одного боку, Беатріче,
"очі любові" - з другого) створюють своєрідний поетичний світ Еліота,
і, навіть на читача не дуже обізнаного в літературній традиції, їх використання
справляє сильне враження. Ці образи примушують задуматися над питаннями, що
вирішує поет у своєму творі, привертають до найважливіших моральних цінностей,
яких людство здатне зректися.</span></span>