<span>Хан Бату ў казцы Ўладзіміра
Караткевіча «Лебядзіны скіт» — злы, мудры , ваяўнічы, жорсткі, сваянраўны,
бессардэчны, ганарлівы, карысны і, бясчэсны. Ён пapaўнoўвae нapoд рускай зямлі
ca cтaткaм, y якiм кoжны, як жывёлa, дyмae тoлькi пра тое, каб з’есці іншага,
пакуль не з’елі яго. Ён здзeклiвa выкaзвaeццa пpa пaлoнныx, якiя xyткa зaбyдyць
cвaю мoвy i cвaю зямлю. Гэта гаворыць пра яго як пра чалавека, упэўненага ў
сабе, ганарлівага і чэрствага — ён атрымлівае асалоду ад сапраўднага моманту,
адчувае сябе пераможцам і не думае пра будучыню.</span>
А) заехаць, ельнік, калье (е абазначае два гукі пасля галосных, у пачатку слова, пасля раздзяляльных ь і ')
Б) 24 (злучнік і вымаўляецца як й пасля галосных, як ы пасля зычных і як і пасля г,к,х)
В) паджылкі, аджыць
Г) хтосьці (7 літар, 6 гукаў, ь гука не абазначае), дзядзька (8 літар, 5 гукаў, д і з абазначаюць адзін гук, ь гука не абазначае), алея (4 літары, 5 гукаў, я пасля галоснай абазначае 2 гукі)
Д) калоссе, пытанне, мышшу (у астатніх падваенне)
Е) індзеец, дзве
В повести «Журавлиный крик» шестеро солдат у железнодорожного переезда должны держать оборону в течение суток, обеспечивая отход батальона. Они вступили в неравный бой, не ища для себя спасенья. Первым заметил немецких мотоциклистов Фишер, он почувствовал: «пришло время, когда определяется весь смысл его жизни» . Ему хотелось, чтобы старшина изменил о нем мнение. Очевидно в эту ночь «не мудреная мерка солдатских достоинств, принадлежащих старшине, в какой-то мере стало жизненным эталоном для Фишера» . Его выстрелы предупредили старшину Карпенко и остальных, и он вправе был позаботиться о себе. Но Фишер не знал, что убежать или затаиться в его положении – вполне пристойно и честно. Ему представилось строгое скуластое лицо старшины, он почти наяву услышал презрительный окрик: « Эх ты, растяпа! » И тогда весь мир для него ограничился укоризненным взглядом сурового старшины и этой цепочкой мотоциклов. И он дождался переднего, выстрелил, попал, и тотчас очередь из автомата размозжила ему голову.
Мотив действительно безыскусен: интеллигент, близорукий книжник, боится упреков в нерасторопности и трусости больше, чем смертельной опасности, он хочет соответствовать меркам старшины, то есть общей мерки долга, тягот, риска. Он хочет быть вровень с другими, иначе ему – стыдно.
После Фишера, в самый разгар боя на переезде гибнут Карпенко и Свист. О себе Карпенко не очень тревожился: он сделает все, что от него потребуется. Это надежный служака, не избалованный жизнью. Его действия в бою предрешены. А смерть Свиста наступила вследствие неравного единоборства с немецким танком: он бросил одну за другой гранаты под гусеницы, но отбежать не успел.
Повесть заканчивается, когда Василий Глечик, самый юный из шестерых, еще жив, но, судя по всему, обречен. Мысль о том чтобы оставить позицию, спастись, была для него неприемлемой. Нельзя нарушить приказ комбата, его нужно выполнить любой ценой, и, конечно, присяга и долг перед родиной.
Писатель дал почувствовать, как горько, когда обрывается такая чистая и молодая, верующая в добро жизнь. До Глечика донеслись странные печальные звуки. Он увидел, как за исчезающей стаей летел отставший, видно, подбитый журавль; отчаянный крик птицы безудержной тоской захлестнул сердце юноши. Этот журавлиный крик – полная печали и мужества песня прощания с павшими и призывный клич, возвещающий о смертельной опасности, и этот мальчик потрясенно открыл для себя: ему скоро предстоит умереть и ничего изменить нельзя. Он схватил единственную гранату и занял свою последнюю позицию. Без приказа. Хорошо зная, что это конец. Не желая умирать и, не умея выживать любой ценой. Это была героическая позиция.
Герои повести «Журавлиный крик» при всем разнообразии своих характеров схожи в главном. Все они сражаются до конца, своей кровью, своей жизнью обеспечивая организованный отход батальона. Через их трагическую судьбу очень убедительно показывается трагедия первых военных лет и реалистически раскрывается неброское во внешних своих проявлениях мужество солдат, которые в конечном итоге обеспечили нашу победу.
Дрэвы спяць. Я гэта бачыў. Да апошніх хвілін каштан утрымліваў лісце - засохлыя, зморшчаныя, але яшчэ жывыя. Да апошніх хвілін ён чакаў сонечнага промня. Нельга кінуць куча жоўтых лісця на волю лёсу, у бруд. Да апошніх хвілін ён чакаў, змагаючыся з восенню, - і дачакаўся сонца ...
... Марознае раніца. Каштан засынаў. А лісце - зморшчаныя, засыхаючыя, усё яшчэ былі жывыя. "Да наступнай вясны", - спяваў лісток, пакідаючы галінку, і плаўна слізгаў уніз, падбадзёрваць прамянямі сонца. Куды ні глянь - усюды ляцяць лісце, бліскаючы сонцам, усюды ляцяць ніткі, з якіх ткуцца першыя па-сапраўднаму восеньскія дываны. Лістапад ...
Дрэвы - як людзі. Увесну - нараджэнне лісця, жыцця, летам - росквіт і радасць, восенню - сон пануры і настальгічны, і зрэдку - развітальны сонечны прамень, апошняя радасць, а пасля яе не шкада пакідаць абалонку і ляцець ўверх. Куды? Лістапад ...
А ўвечары - зоркі, а ўвечары - неба: не чорнае, але іншага колеру. І колер неба за дзень змяняецца, як часы года. Раніцай - светла-блакітны, днём - асляпляльна-сіні, блакітны, а ўвечары - цёмна-сіні з ружовай аблямоўкай, як чаша, і з гэтай чары льецца на нас жыццё і ўсё добрае. Ноччу колер - сінявата-чорны з зоркамі.
Вось і прайшоў першы дзень лістапада.
1. Панура і няўтульна выглядае лес позняй восенню.(Панура, няўтульна)2.І капялюшыкі і ножкі ў ранніх баравікоў маюць светлы колер.( Капялюшкі,ножкі)3. Ад ветру затрымцелі і загудзелі верхавіны высокіх дрэў.(Затрымцелі, загудзелі)4. Алесь, Паўлік і Міхась збіралі пад дубамі жалуды.( Алесь, Паўлік, Міхась) 5. У паветры закружыліся вароны і галкі.( Вароны, галкі)