Дастархан алдында әдеп сақтау ережелері өте көп. Әуелі тамақ ішердің алдында кір-кір қолмен отыра қалмай, қолды сабынмен жуып алу керек.
Сосын дастарханға отырған соң өзіңнің алдыңдағы тамақты ғана жеу керек. Біреудің алдынан жемеу керек.
Дастархан алдында тісті шұқып тұрмай, үлкендерге құрмет көрсетіп тәртіпті болу керек.
Үлкендердің саған айтқан сөздерін тыңдап, ал үлкендердің айтып жатқан әңгімесіне кіріспеу керек.
Үлкен адам асын ішіп болмай жатып, тұрып кетпеу керек.
Тамақты иіскеп отыруға болмайды. Ол-әдепсіздіктің белгісі.
Алыстан сермеп,
Жүректен тербеп,
Шымырлап бойға жайылған.
Қиуадан шауып,
Қисынын тауып,
Тағыны жетіп қайырған —
Толғауы тоқсан қызыл тіл,
Сөйлеймін десең өзің біл.
Өткірдің жүзі,
Кестенің бізі
Өрнегін сендей сала алмас.
Білгенге маржан,
Білмеске арзан,
Надандар бәһра1 ала алмас.
Қиналма бекер, тіл мен жақ,
Көңілсіз құлақ – ойға олақ.
Басында ми жоқ,
Өзінде ой жоқ,
Күлкішіл кердең наданның.
Көп айтса көнді,
Жұрт айтса болды —
Әдеті надан адамның.
Бойда қайрат, ойда көз
Болмаған соң, айтпа сөз.
Қайнайды қаның,
Ашиды жаның,
Мінездерін көргенде.
Жігерлен, сілкін,
Қайраттан, беркін
Деп насихат бергенде,
Ұятсыз, арсыз салтынан,
Қалғып кетер артынан.
Аулаққа шықпай,
Сыбырлап бұқпай,
Мейірленбес еш сөзге.
Пайдасыз тақыл —
Байлаусыз ақыл,
Атадан бала ойы өзге.
Санасыз, ойсыз, жарым ес,
Өз ойында ар емес.
Тасыса өсек,
Ысқыртса кесек,
Құмардан әбден шыққаны.
Күпілдек мақтан.
Табытын қаққан2 —
Аңдығаны, баққаны.
Ынсап, ұят, терең ой
Ойлаған жан жоқ, жауып қой.
Болмасын кекшіл,
Болсайшы көпшіл,
Жан аямай кәсіп қыл.
Орынсыз ыржаң,
Болымсыз қылжаң
Бола ма дәулет, нәсіп бұл?
Еңбек қылсаң ерінбей —
Тояды қарның тіленбей.
Егіннің ебін,
Сауданың тегін
Үйреніп, ойлап, мал ізде.
Адал бол – бай тап,
Адам бол – мал тап,
Қуансаң қуан сол кезде.
Біріңді қазақ, бірің дос
Көрмесең, істің бәрі бос.
Малыңды жауға,
Басыңды дауға
Қор қылма, қорға, татулас.
Өтірік, ұрлық,
Үкімет зорлық
Құрысын, көзің ашылмас.
Ұятың, арың оянсын,
Бұл сөзімді ойлансын.
Тамағы тоқтық,
Жұмысы жоқтық
Аздырар адам баласын.
Таласып босқа,
Жау болып досқа,
Қор болып, құрып барасың.
Өтірік шағым толды ғой,
Өкінер уақытың болды ғой.
Жұмыссыз сандал,
Еріксіз малды ал
Деген кім бар сендерге?
Қулықты көргіш,
Сұмдықты білгіш
Табылар кісі жөн дерге.
Үш-төрт жылғы әдетің
Өзіңе болар жендетің.
Ауырмай тәнім,
Ауырды жаным,
Қаңғыртты, қысты басымды.
Тарылды көкірек,
Қысылды жүрек,
Ағызды сығып жасымды.
Сүйеніп күлкі тоқтыққа,
Тартыпты өнер жоқтыққа.
Қайратым мәлім,
Келмейді әлім,
Мақсұт – алыс, өмір – шақ.
Өткен соң базар,
Қайтқан соң ажар,
Не болады құр қожақ?!
Кеш деп қайтар жол емес,
Жол азығым мол емес.
Бір кісі мыңға,
Жөн кісі сұмға,
Әлі жетер заман жоқ.
Қадірлі басым,
Қайратты жасым
Айғаймен кетті, амал жоқ.
Болмасқа болып қара тер,
Қорлықпен өткен қу өмір.
Сөзуар білгіш,
Законшік, көргіш,
Атанбақ – мақсұт, мақтанбақ.
Жасқанып, қорқып,
Жорғалап, жортып,
Именсе елің, баптанбақ.
Қарғағанын жер қылмақ,
Алдағанын зор қылмақ.
Хош, қорықты елің,
Қорқытқан сенің
Өнерің қайсы, айтып бер.
Ел аңдып сені,
Сен аңдып оны,
Қылт еткізбей бағып көр.
Ойнасшыл қатын болса қар,
Аңдыған ерде қала ма ар?
Көмексіз көзің,
Бір жалғыз өзің
Баға алмай, басың сандалар.
Бауырыңа тартқан,
Сырыңды айтқан
Сырласың сырт айналар.
Ол қаны бұзық ұры-қар,
Қапысын тауып сені алар.
Басы-көзі қан боп,
Арқа-басы шаң боп,
Және тұрып жалпылдап;
Жығылып тұрып,
Буыны құрып,
Тағы қуып салпылдап —
Абұйыр қайда, ар қайда?
Әз басыңа не пайда?
Ит үрсе, бала
Таяғын ала,
Қуады итпен кектесіп.
Ұрысқансып "ой" деп,
"Ұят" деп, "қой" деп,
Үлкендер тыяр "тек" десіп.
Оны білсең, мұның не?
Мен де ұят іс қылдым де.
Білгенге жол бос,
Болсайшы қол бос,
Талаптың дәмін татуға.
Білмеген соқыр,
Қайғысыз отыр,
Тамағы тойса жатуға.
Не ол емес, бұл емес,
Менің де күнім – күн емес.
Ғылымды іздеп,
Дүниені көздеп,
Екі жаққа үңілдім.
Құлағын салмас,
Тіліңді алмас,
Көп наданнан түңілдім.
Екі кеме құйрығын
Ұста, жетсін бұйрығың.
Жартасқа бардым,
Күнде айғай салдым,
Онан да шықты жаңғырық.
Естісем үнін,
Білсем деп жөнін,
Көп іздедім қаңғырып.
Баяғы жартас – бір жартас,
Қаңқ етер, түкті байқамас.
Жаяуы қапты,
Аттысы шапты,
Қайрылып сөзді кім ұқсын.
Іште дерт қалың,
Ауыздан жалын
Бұрқ етіп, көзден жас шықсын.
Күйдірген соң шыдатпай,
Қоя ма екен жылатпай?
Мамықтан төсек,
Тастай боп кесек,
Жамбасқа батар, ұйқы жоқ.
Сыбыр боп сөзі,
Мәз болып өзі,
Ойланар елдің сиқы жоқ.
Баяғы қулық, бір алдау,
Қысылған жерде – жан жалдау.
Атадан алтау,
Анадан төртеу,
Жалғыздық көрер жерім жоқ.
Ағайын бек көп,
Айтамын ептеп,
Сөзімді ұғар елім жоқ.
Моласындай бақсының
<span>Жалғыз қалдым – тап шыным</span>
Okhrana okruzhayushchey sredy, ili prikladnaya ekologiya — kompleks mer, prednaznachennykh dlya ogranicheniya otritsatel'nogo vliyaniya chelovecheskoy deyatel'nosti na prirodu. V zapadnykh stranakh chasto ispol'zuyetsya takzhe ponyatiye envayronmentologiya (en:Environmental science), kotoroye v otechestvennoy literature vyrazhayetsya terminom «nauka ob okhrane okruzhayushchey sredy». Takimi merami mogut yavlyat'sya: Ogranicheniye vybrosov v atmosferu i gidrosferu s tsel'yu uluchsheniya obshchey ekologicheskoy obstanovki. Sozdaniye zapovednikov, zakaznikov i natsional'nykh parkov s tsel'yu sokhraneniya prirodnykh kompleksov. Ogranicheniye lova ryby, okhoty s tsel'yu sokhraneniya opredelonnykh vidov. Ogranicheniye nesanktsionirovannogo vybrosa musora. Ispol'zovaniye metodov ekologicheskoy logistiki dlya total'noy ochistki ot nesanktsionirovannogo musora territorii regiona. Opasnost' neobratimykh izmeneniy prirodnoy sredy v otdel'nykh regionakh Zemli stala real'noy iz-za vozrosshikh masshtabov khozyaystvennoy deyatel'nosti cheloveka. Po dannym Vsemirnogo soyuza okhrany prirody (The World Conservation Union) na 2008 god za posledniye 500 let polnost'yu vymerlo 844 vida zhivotnykh, a 23% mlekopitayushchikh i 16% ptits v mire nakhodyatsya pod ugrozoy vymiraniya. S nachala 80 gg. v srednem 1 vid/podvid zhivotnykh ischezal yezhednevno, a vid rasteniy — yezhenedel'no. Yezhegodno szhigayetsya okolo 1 mlrd. tonn uslovnogo topliva, vybrasyvayutsya v atmosferu sotni mln. tonn oksidov azota, sery, ugleroda, chast' iz nikh vozvrashchayetsya v vide kislotnykh dozhdey), sazhi, zoly i pyli. (Sm. Zagryazneniye atmosfery) Pochvy i vody zagryaznyayutsya promyshlennymi i bytovymi stokami (sotni mlrd. t v god), nefteproduktami (neskol'ko mln. t), mineral'nymi udobreniyami (okolo sotni mln. t) i pestitsidami, tyazholymi metallami (rtut', svinets i dr.), radioaktivnymi otkhodami. Poyavilas' opasnost' narusheniya ozonovogo ekrana Zemli (sm. Ozonovaya dyra). Sposobnost' biosfery k samoochishcheniyu blizka k predelu. Opasnost' nekontroliruyemogo izmeneniya okruzhayushchey sredy i vsledstviye etogo ugroza sushchestvovaniyu na Zemle zhivykh organizmov, v tom chisle cheloveka, potrebovali reshitel'nykh prakticheskikh mer po zashchite i okhrane prirody, pravovogo regulirovaniya ispol'zovaniya prirodnykh resursov. K takim meram otnosyatsya sozdaniye bezotkhodnykh tekhnologiy, ochistnykh sooruzheniy, uporyadocheniye ispol'zovaniya pestitsidov, prekrashcheniye proizvodstva yadokhimikatov, sposobnykh nakaplivat'sya v organizme, rekul'tivatsiya zemel' i pr., a takzhe sozdaniye okhranyayemykh territoriy (zapovedniki, natsional'nyye parki i dr.), tsentrov po razvedeniyu redkikh i ischezayushchikh zhivotnykh i rasteniy (v tom chisle dlya sokhraneniya genofonda Zemli), sostavleniye mirovoy i natsional'nykh Krasnykh knig. Prirodookhranitel'nyye mery predusmotreny v zemel'nom, lesnom, vodnom i drugom federal'nom zakonodatel'stve. Otvetstvennost' za narusheniya v oblasti okhrany prirody predusmotrena v gl. 26 UK RF, gl. 8 KoAP RF, a takzhe ustanovlena grazhdanskaya otvetstvennost' po nekotorym vidam pravonarusheniy. V ryade stran v rezul'tate osushchestvleniya pravitel'stvennykh prirodookhrannykh programm udalos' sushchestvenno uluchshit' kachestvo okruzhayushchey sredy v otdel'nykh regionakh (naprimer, v rezul'tate mnogoletney i dorogostoyashchey programmy udalos' vosstanovit' chistotu i kachestvo vody v Velikikh ozorakh). V mezhdunarodnom masshtabe naryadu s sozdaniyem razlichnykh mezhdunarodnykh organizatsiy po otdel'nym problemam okhrany prirody deystvuyet Programma OON po okruzhayushchey srede.