Жадібність до грошей призводить до духовної деградації людини. Саме гроші стають для нього найвищим авторитетом, а, так би мовити, людське ставлення до людини, разом з тим, повністю знецінюється: «робітники і собаки на дворі повинні бути», «обіцянка - цяцянка, а дурневі - радість"; «кругом, кругом моє »,« бери і в свого, і в чужого »,« гроші всьому голова », « Ой, Пузир! Дивіться, щоб ви не полопалися, а замість вас Мошни разопре грошима ... ».
Коли, обманутий на спробі купити 100 тисяч фальшивих грошей, Калитка втрачає надію придбати землю сусіда Смоквинова, - він намагається накласти на себе руки. Якщо копач, за характеристикою самого Мошни, «хоча голий, і веселий», то Герасим Калитка на втрату грошей реагує так: «краще смерть, ніж така втрата».
У комедії Карпенка-Карого «Сто тисяч» зображено сила, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе, що заклав туди сам Бог. І сила ця - гроші.
ЗОЛОТОЕ КОРАМЫСЛО НАД РЕКОЙ ПОВИСЛО(РАДУГА)
БЕЗ РУК БЕЗ ТОПОРЕНКА ПОСТРОЕННА ИЗБЕНКА (ГНЕЗДО)
ЧЕТЫРЕ БРАТА БЕГУТ ДРУГ ДРУГА НЕ ДОГОНЯЮТ (КОЛЕСА)
Важной чертой "Поучения" Мономаха является его гуманистическая направленность, обращённость к Человеку, его духовному миру, что тесно связано с гуманистическим характером авторского мировоззрения. В начале «Поучения» Мономах дает ряд моральных наставлений: не забывайте Бога, гордости не имейте в сердце и уме, старых людей уважайте, «на войну выйдя, не ленитесь, лжи остерегайтесь, напоите и накормите просящего.. . Убогих не забывайте, подавайте сироте и вдовицу рассудите сами, а не давайте сильным губить человека. Старых чтите, как отца, а молодых, как братьев. Более всего чтите гостя. Не пропустите человека, не приветив его, и доброе слово ему молвите» .
В рассказе поднимаются проблемы чинопочитания, пресмыкания перед людьми более высокого положения в обществе и чрезмерной угодливости.